Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Logo Rødby Skole
Mobil menu

Skolehunden Wilma

Hund i skolen

Formålet med at have hund i skolen er at facilitere elevernes læring, trivsel og udvikling. 

Skolehunden fungerer som pædagogisk værktøj til at udvikle eleverne fagligt, personligt og socialt. Det sker f.eks. når hunden er med i undervisning, samtalesituationer, konfliktsituationer m.m.

Undervisning

I undervisningen er Wilma med til at skabe ro, god stemning og øget koncentration. Wilma er med til faglige aktiviteter, hvor hun bl.a. triller med skumterninger eller udpeger opgaver. Eleverne oplever undervisningen på en anden måde og glemmer lidt, at de faktisk er i gang med at lære. 

Samtaler 

I samtale- og konfliktsituationer er Wilma en støtte for eleverne. Det skaber ro for eleverne, at de kan nusse hende, og hun vækker deres lyst til at kommunikere. Man kan ikke være sur ret længe, når Wilma er til stede. På den måde kan vi hurtigere komme i gang med at løse forskellige problemer og udfordringer. 

Frikvarter 

Eleverne kan også deltage i det arbejde, der er med at lufte Wilma - her kan det handle om at opbygge positive relationer mellem eleverne med hunden som det fælles tredje.

Konkurrencer 

Wilma bringes af og til i spil på skolen via konkurrencer og opgaver, så alle elever ved, hvem Wilma er, og hvordan de skal forholde sig, når de møder hende på gangene og i frikvarteret. Således uddannes eleverne til at være de allerbedste hensynsfulde hundevenner. På sigt - at tage hensyn til hinanden og andre. 

Wilma anvendes primært i indskolingen og på mellemtrinnet og altid sammen med sin ejer. 

Hund med skumterninger